Endringer i avgifter og omsetningskrav fra 1. januar

Kollasj med panel på bil, fly i luften, Stortinget og drivstoffpumpe festet i tank på bil

Nytt år betyr også endrede avgifter på bransjens produkter og noen oppjusterte omsetningskrav for biodrivstoff. Her har vi samlet en oversikt over endringene.

Slik blir omsetningskravene i 2024:
  • Veitrafikken: 19 prosent, med et delkrav på 12,5 prosent avansert biodrivstoff. Delkravet for bensin blir fjernet. Det er ikke innført et eget delkrav for A-råstoff.
  • Luftfart: Holdes uendret på 0,5 prosent avansert biodrivstoff.
  • Andre formål (ikke-veigående): Uendret på 10 prosent avansert biodrivstoff.
  • Sjøfart: Uendret på 6 prosent avansert biodrivstoff.
Oversikt over avgiftene i 2024:

Som følge av enighet om statsbudsjettet for 2024, har regjeringen fastsatt følgende avgifter:  

Veibruksavgiftene for bensin og autodiesel senkes med henholdsvis 1,7 prosent og 7,2 prosent sammenliknet med 2023-avgiftene. For biodiesel og bioetanol økes derimot veibruksavgiften med 3,8 prosent. Dette betyr at veibruksavgiften for biodiesel er høyere enn for autodiesel.

CO2-avgiftene økes i forbindelse med den lineære opptrapping av denne avgiften til 2000 kroner/tonn CO2 i 2030. For mineralolje økes CO2-avgiften med 25,3 prosent, mens den øker med 23,1 prosent for bensin. CO2-avgiftene økes tilsvarende for andre fossile energibærere. Endringene inkluderer forventning om generell prisvekst på 3,8 prosent.

Null grunnavgift på mineralolje og biodiesel videreføres i 2024.