Høringssvar om endringer i vegloven

Publisert

Drivkraft Norge har svart på høringen om forslag til endringer i vegloven § 27 og vegtrafikkloven § 7A. Lovforslaget vil samle dagens regler om bompenger i byområdene.

– Vi er positive til forenklinger for de som skal håndheve regelverket. Vi mener imidlertid at endringsforslaget ikke bidrar til et mer effektivt avgiftsregime for bruk av bil, sier Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Drivkraft Norge (tidligere Norsk Petroleumsinstitutt).

Ønsker veiprising

– Vår vurdering er at satellittbasert/dynamisk veiprising vil være det mest effektive virkemiddelet til å oppnå de ønskede målsettingene, og at veiprising fullt ut kan erstatte ulike bompenger som trafikkreduserende tiltak, sier Nøstvik.

Ved veiprising vil all bruk av kjøretøy bli avgiftsbelagt ut ifra hvor, når og hva man kjører, mens regjeringens høringsforslag kun påvirker de som passerer et bompengesnitt.

– Det er derfor vi har bedt om at veiprising må utredes med mål om å erstatte dagens veibruksavgifter, dagens bompengesnitt samt andre tiltak som skal redusere trafikkens utslipp og samfunnskostnad. På den måten sikrer vi oppfyllelse av forurensingslovens prinsipp om at forurenser betaler, sier Nøstvik. 

Trykk her for å lese og laste ned høringssvaret vårt!