03.12.2024 | Tall og fakta, Biodrivstoff, Elektrisitet, Drivkraft Norge Drivkraft Norges medlemmer bidrar med betydelige klimakutt Beregninger fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at uten elektrisitet og biodrivstoff ville CO2-utslippene i veitrafikken vært 35 prosent høyere i 2023. De faktiske utslippene var på 7,9 millioner tonn CO2, mens de ville vært 10,6 millioner tonn uten disse klimatiltakene.
25.11.2024 | Høringssvar Innspill om endringer i klimakvoteregelverket - CCU-forordningen og MR-forordningen
22.11.2024 Dette henger ikke på greip, Vedum! I finansministerens motinnlegg til Aftenpostens leder om behov for veibruksavgift på elbil, kan det virke som om Vedum ikke har lest den omfattende utredningen som han selv sier han har lagt i skuffen sin.
31.10.2024 | Drivkraft Norge, Veiprising Å si nei til veiprising er å gå baklengs inn i framtiden Regjeringen har nå lagt planene om veiprising i skuffen. I et nylig NTB-intervju begrunner finansminister Trygve Slagsvold Vedum dette med at det ville blitt "rart og urettferdig" å innføre veiprising når stadig flere kjøper elbil. For oss i Drivkraft Norge er denne argumentasjonen uforståelig.
29.10.2024 | Drivstoff, Biodrivstoff, Klima og miljø, Drivkraft Norge Forsvaret vil bruke mer biodrivstoff Stadig flere private og offentlige aktører tar i bruk avansert bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet og bidrar med dette til betydelige utslippskutt som er helt nødvendige for å nå klimamålene. Men en utdatert veileder for offentlige anskaffelser og mangelfull informasjon fra myndighetene begrenser utnyttelsen av dette viktige utslippsreduserende tiltaket.
28.10.2024 | Høringssvar Høringsinnspill om nytt EU-regelverk for hydrogen, naturgass og avkarbonisert gass
18.10.2024 | Drivstoff, Politikk, Biodrivstoff, Klima og miljø, Drivkraft Norge Bekymret for karbonlekkasje og motstridende signaler om biodrivstoff Drivkraft Norge har den siste uken deltatt i høringer hos Finanskomiteen, Energi- og miljøkomiteen og Næringskomiteen på Stortinget for å kommentere statsbudsjettet for 2025. To hovedtemaer sto i fokus: faren for karbonlekkasje ved innføring av særnorske CO2-avgifter for sjøfarten, og myndighetenes motstridende kommunikasjon om biodrivstoff.