Drivkraft Norge

Innhold

Gass

Det finnes flere forskjellige gasser. Denne siden omtaler propan og biopropan, ettersom det er de gassene medlemmene i Drivkraft Norge omsetter.

Hva er propan?

De vanligste petroleumsbaserte gassene er naturgass og propan. Propan består av propan og butan, mens naturgass hovedsakelig består av metan. Dersom gassene kommer fra en fornybar råvare, kalles de henholdsvis biopropan og biogass. 

Propan kalles også LPG (Liquified Petroleum Gas) og er en internasjonal samlebetegnelse for en blanding av hydrokarbonene propan og butan. Propan er en gass ved atmosfærisk trykk og normal romtemperatur, men omdannes lett til flytende form gjennom komprimering ved relativt lavt trykk. Propan transporteres og lagres i væskeform i trykkbeholdere, men forbrukes normalt i gassform. Når propan så fordamper, danner den et gassvolum som er cirka 250 ganger større enn væskens volum.

Propan er tyngre enn luft, og dersom det oppstår en lekkasje vil den altså legge seg lavt og ikke stige. Propan er egentlig en fargeløs og luktfri gass, men blir tilsatt en svovelforbindelse slik at man skal klare å lukte gassen dersom det skulle oppstå lekkasje.

 

Hvorfor og hvordan bruker man propan?

Propan er den av de fossile energikildene med lavest utslipp av CO2, NOx og partikler. Propan har mange bruksområder til både industri- og private formål.

I industrien brukes propan fordi den har relativt rene avgasser og er enkel å justere. Den egner seg som en innsatsfaktor i industriell prosess og produksjon, for eksempel direkte oppvarming i produksjon av næringsmidler og oppvarming av ventilasjonsluft for gruver. I gartnerier brukes karbondioksiden fra forbrenningen som "CO2-gjødsling" for å øke plantenes vekst.

Til private formål brukes propan brukes til oppvarming av bygg ved fyringsanlegg, og kan benyttes både opp mot vannbåren gulvvarme, radiatorer eller punktvarme, som for eksempel gasspeis, stråleovn, gassgrill, gasskomfyr og terrassevarmer. I tillegg kan propan brukes som drivstoff (autogass). Autogass er nå det tredje største drivstoffet i hele verden, og det totalt 28,6 millioner autogassbiler i bruk. 

Bruk av propan er ikke farlig, men det er viktig å bruke det riktig. Derfor har Drivkraft Norge utarbeidet egne Gassvettregler i samarbeid med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Drivkraft Norge mener:

Propan er viktig i overgangen til lavutslippssamfunnet. I tillegg til at gassen har lave lokale utslipp, vil propan på sikt kunne bli et fornybart alternativ. I tillegg til muligheten for fremtidig innblanding av biokomponenter, er det et poeng at propan er en døråpner for økt bruk av biogass. Infrastrukturen og bransjens kunnskap om propan kan bidra til at det kan etableres en økonomisk lønnsom overgang med reduserte utslipp.

Aktuelt:

  1. Nyhet, Menneskene i bransjen, Gass

    Gassprisen 2018 til propanmiljøet

    Årets hederspris i gassbransjen gikk til Kjell Hartvigsen og Robert Sellevik.

  2. Nyhet, Oppvarming, Gass

    Skal du på hytta i påsken?

    Da er det ikke bare fjellvettreglene du må huske, men også gassvettreglene.

  3. Nyhet, Drivstoff, Tall og fakta, Diesel, Avgifter, Gass, Bensin

    Avgiftsendringer fra 1. januar 2018

    Dette er de nye særavgiftene på bransjens produkter fra nyttår.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt