Drivkraft Norges innspill til høringer om ReFuelEU Aviation og Fornybardirektiv II

Publisert

Regjeringen foreslår endringer i lov om bærekraftige produkter og lov om luftfart for å innføre krav fra EUs Fornybardirektiv II og ReFuelEU Aviation. Endringene skal legge til rette for bærekraftskriterier, utslippsreduksjon og økt bruk av alternative brensler i luftfarten. Drivkraft Norge gir konkrete råd for en forutsigbar og tilpasset innføring.

Drivkraft Norge har i sine svar til Samferdselsdepartementet og Miljødirektoratet gitt følgende anbefalinger for det videre arbeidet med å innføre ReFuelEU Aviation og Fornybardirektiv II i Norge:

  • Inkluder en tydelig definisjon av bærekraftig flydrivstoff (SAF) i lovens forarbeider, og presiser at lovendringen regulerer bærekraftig drivstoff for luftfart.
  • Etabler en permanent mulighet for å benytte fleksibilitetsmekanismen ved oppfyllelse av ReFuelEU Aviation.
  • Sørg for at overgangen mellom dagens omsetningskrav og innføringen av ReFuelEU Aviation skjer på en forutsigbar måte, med en avklart tidsplan.
  • Tilpass virkeområdet for ReFuelEU Aviation til den norske flyplassinfrastrukturen.
  • Sørge for regler for massebalanse av biodrivstoff tilpasses Norges drivstoffinfrastruktur når Fornybardirektiv II innføres.

Les høringssvaret til Miljødirektoratet her.

Les høringssvaret til Samferdselsdepartementet her.