Drivkraft Norge er positiv til at høringsforslaget er basert på en reduksjonsplikt der man ser på livsløpsutslipp og kravet er å redusere de globale klimagassutslippene. Vi er positive til at dette er i tråd med hva som gjøres i EUFUel Maritime og Drivkraft Norges budskap om å utvikle omsetningskravene til reduksjonskrav. Utfordringen med høringsforslaget er at biodrivstoff utelukkes fra tiltaket. Tiltaket er kun rettet mot nullutslippsteknologi og biogass. Vårt innspill er at det er viktig å ha en teknologinøytral innretning for å sikre effektive klimagassredusksjoner.
Drivkraft Norges innspill er at det er positivt at miljømyndighetene ser på reduksjonsplikt for å redusere globale klimagassutslipp. Dette er en modell som bør utredes og innføres for all transport. Det vil sikre likebehandling og forenkling av et omfattende virkemiddelapparat som skal bidra til å redusere utslippene. Det vil samtidig sikre samkjøring med virkemidler som kommer gjennom internasjonale avtaler og regler.
Forslaget legger opp til fleksible mekanismer, blant annet å kunne massebalansere bunkring av biogass fra bunkringsanlegg, noe vi er positive til. Vi påpeker at for at dette skal virke etter sin hensikt, må det også innføres mulighet til å massebalansere beregning av avgifter på gass.
Drivkraft Norge er i vårt innspill kritisk til at bærekraftig biodrivstoff holdes utenfor klimakravet. Begrunnelsene i høringsnotatet er sjablongmessige og misvisende, og tar ikke hensyn til viktige nyanser med hensyn til mulighet til å sette krav til bærekraftsegenskaper til biodrivstoff.
Les hele vårt innspill her.