Høringsinnspill på forslag om klimakrav til offshorefartøy

Publisert

Drivkraft Norge støtter forslaget om å innføre reduksjonsplikt basert på livsløpsutslipp, men er kritisk til at bærekraftig biodrivstoff holdes utenfor. Vi mener tiltaket bør være teknologinøytralt for å sikre mest mulig effektiv reduksjon av klimagassutslipp og likebehandling av alle drivstofftyper.

Drivkraft Norge er positiv til at høringsforslaget er basert på en reduksjonsplikt der man ser på livsløpsutslipp og kravet er å redusere de globale klimagassutslippene. Vi er positive til at dette er i tråd med hva som gjøres i EUFUel Maritime og Drivkraft Norges budskap om å utvikle omsetningskravene til reduksjonskrav. Utfordringen med høringsforslaget er at biodrivstoff utelukkes fra tiltaket. Tiltaket er kun rettet mot nullutslippsteknologi og biogass. Vårt innspill er at det er viktig å ha en teknologinøytral innretning for å sikre effektive klimagassredusksjoner.

Drivkraft Norges innspill er at det er positivt at miljømyndighetene ser på reduksjonsplikt for å redusere globale klimagassutslipp. Dette er en modell som bør utredes og innføres for all transport. Det vil sikre likebehandling og forenkling av et omfattende virkemiddelapparat som skal bidra til å redusere utslippene. Det vil samtidig sikre samkjøring med virkemidler som kommer gjennom internasjonale avtaler og regler.

Forslaget legger opp til fleksible mekanismer, blant annet å kunne massebalansere bunkring av biogass fra bunkringsanlegg, noe vi er positive til. Vi påpeker at for at dette skal virke etter sin hensikt, må det også innføres mulighet til å massebalansere beregning av avgifter på gass.

Drivkraft Norge er i vårt innspill kritisk til at bærekraftig biodrivstoff holdes utenfor klimakravet. Begrunnelsene i høringsnotatet er sjablongmessige og misvisende, og tar ikke hensyn til viktige nyanser med hensyn til mulighet til å sette krav til bærekraftsegenskaper til biodrivstoff.

Les hele vårt innspill her.