Hvor ble det av rekkeviddeangsten?

Publisert

En mann som hurtiglader en elbil ved en ladestasjon fra Mer

Fra å ha vært et av årets nyord i 2013, har rekkeviddeangst de siste årene blitt stadig mindre omtalt i media.

2011 var en milepæl i den norske elbilhistorien: Bestselgeren Nissan Leaf kom på markedet og Norges første hurtiglader ble bygget. Begrepet «rekkeviddeangst» gjorde dessuten sin debut i norske medier. 13 ganger omtalte journalister begrepet som betegner frykten for at bilens batteri skal gå tomt før du får ladet. Det viser mediearkivet Retriever.

I takt med det økende elbilsalget, økte også omtalen av den nye folkeangsten. I 2013 ble begrepet tatt inn i ordboken og kåret til et av årets nyord av Språkrådet. I 2015 var rekkeviddeangst omtalt i media minst 400 ganger. Toppåret kom i 2021, med nesten 550 benevnelser.

Men underveis skjedde det noe med hvordan rekkeviddeangsten omtales. Et eksempel ser vi i lokalavisa Telen 30. august i år. I et intervju med Eyvind Fjelle, lederen av Notodden Bilbransjeforening, skriver de: «Uttrykket rekkeviddeangst mener han bør strykes i alle ordbøker knyttet til elbiler». Fra å handle om hvor bekymret nordmenn var for elbilenes rekkevidde og lademuligheter, handler de stadig sjeldnere omtalene av rekkeviddeangst nå om at den ikke lenger er reell. Vi må tilbake til 2013 for å finne et år med færre benevnelser av rekkeviddeangst i media enn 2024, og det tyder på at det blir enda færre omtaler i år.

Media speiler trendene i samfunnet, og årsaken til den dalende oppmerksomheten rundt rekkeviddeangst er nok todelt. Elbilene har mye lenger rekkevidde enn før, 500 kilometer i gjennomsnitt for biler solgt i 2025. I tillegg har norske ladeoperatører bygget ut en massiv infrastruktur som sikrer rask lading langs veiene.

Sommeren 2025 ble hurtiglader nummer 10 000 bygget, og regjeringens anslåtte mål for hvor mange ladere vi vil trenge i 2030 innfridd, fem år på forskudd. Med lademålet innfridd og 900 000 elbiler på veiene, er dekningen nå historisk god for norske elbilister. Med omtrent 90 elbiler for hver hurtiglader oppstår det sjelden kø. I tillegg er de moderne laderne er ikke bare raskere, de er også mer pålitelige og driftssikre. Det tror vi bidrar til at rekkeviddeangst snart blir noe vi bare leser om i historiebøkene.

  Administrerende direktør Kristin Bremer Nebben i Drivkraft Norge