Forsvaret vil bruke mer biodrivstoff

Foto: Moment Studio

Stadig flere private og offentlige aktører tar i bruk avansert bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet og bidrar med dette til betydelige utslippskutt som er helt nødvendige for å nå klimamålene. Men en utdatert veileder for offentlige anskaffelser og mangelfull informasjon fra myndighetene begrenser utnyttelsen av dette viktige utslippsreduserende tiltaket.

Meningsinnlegget ble opprinnelig publisert i Teknisk Ukeblad.

Nylig viste Forsvaret hvordan dette kan gjøres i praksis. De anskaffet én million liter bærekraftig flydrivstoff utenfor omsetningskravet, et tiltak som alene vil redusere Norges CO₂-utslipp med over 2 000 tonn. Dette understreker potensialet som ligger i å ta i bruk mer biodrivstoff enn det omsetningskravene krever. 

Utdatert veileder bremser utviklingen 

Biodrivstoff er drivstoff produsert fra biologisk materiale, som rester fra næringsmiddelindustrien, brukt matolje eller skogbruksrester. Det er en fornybar energikilde som kan erstatte fossilt drivstoff og dermed redusere klimagassutslipp. Bærekraftig avansert biodrivstoff er et av de mest effektive og tilgjengelige tiltakene vi har, særlig i sektorer der det ennå ikke er andre modne, fornybare løsninger.  

Tall fra Miljødirektoratet viser at det i 2023 ble omsatt hele 673 millioner liter bærekraftig biodrivstoff i Norge Dette bidro med å redusere utslippene med 1,5 millioner tonn i 2023, ved at biodrivstoff erstatter fossilt drivstoff liter for liter. Avansert biodrivstoff utgjorde 97 % av alt biodrivstoff som ble omsatt innenfor kravene i 2023. Mesteparten av det avanserte biodrivstoffet som ble omsatt i Norge kom fra USA og Kina. Dette er biodrivstoff som lages av rester og avfall som ikke kan brukes til mat, fra blant annet næringsmiddelindustri, landbruk og skogbruk, og har ingen direkte avskogingsrisiko. 

I Norge er det et myndighetskrav at en viss andel av drivstoffet skal være biodrivstoff. Vi har i dag fire omsetningskrav for biodrivstoff. Omsetningskravene har gradvis økt og skal fortsette å øke fram mot 2030. I dag er kravet for veitransport høyest, med minst 19 % av totalvolumet for bensin og diesel som skal være bærekraftig biodrivstoff. Sjøfart har et krav på 6 %, luftfart på 0,5 %, og ikke-veigående maskiner som anleggsmaskiner og landbruksmaskiner har et krav på 10 %. Fram til i dag har biodrivstoff vært det viktigste klimagassreduserende tiltaket for veitrafikken. 

Potensial for ytterligere klimagevinster 

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sin veileder for offentlige anskaffelser, unnlater imidlertid å informere om at biodrivstoff kan bidra til ytterligere kutt av utslippene ved anskaffelser ut over omsetningskravet. Derfor er det mange i både kommuner og fylkeskommuner som ikke vet om denne muligheten. 

Rent biodrivstoff som HVO100 kan brukes direkte i mange dieselmotorer. Ved å kreve at anskaffelsen av avansert drivstoff registreres utenfor omsetningskravet og oppfyller EUs bærekraftskriterier, sikrer vi at offentlige og private anskaffelser av HVO100 gir en ekstra klimagevinst utover det som allerede er påkrevet med omsetningskravene.  

EUs bærekraftskriterier sikrer at biodrivstoffet gir reelle klimagevinster. De krever at drivstoffet reduserer klimagassutslipp på global basis med minst 50 % sammenlignet med fossilt drivstoff. Avansert biodrivstoff fra avfall og rester omsatt i Norge oppfyller dette kravet med god margin, og har en klimagevinst på over 80 %. Omsetning utenfor kravene vil bidra til at Norge øker mulighetene til å nå klimamålene. 

Offentlige og private aktører viser vei 

Forsvaret har nylig vist vei ved å anskaffe én million liter bærekraftig flydrivstoff (SAF) til bruk i troppetransport. Dette skjer gjennom en avtale med Norwegian, der Norwegian har kjøpt bærekraftig biodrivstoff produsert av St1 og levert av AFSN –Aviation Fuelling Services Norway AS, to av våre medlemmer. Anskaffelsen skjer utenfor omsetningskravet, slik at det fører til ytterligere klimagassreduksjoner. Oslo kommune har også tatt i bruk muligheten til anskaffelse av bærekraftig biodrivstoff ut over omsetningskravet gjennom konkrete krav i sine anskaffelser. 

Dette blir gjort for å bidra til å øke tempoet i kutt av klimagassutslipp. Med Norges mål om 55 % utslippskutt innen 2030, er det nødvendig at alle sektorer, offentlige og private innkjøpere, benytter mer bærekraftig biodrivstoff i tillegg til de andre fornybare energibærerne vi har tilgang til. 

Derfor er det viktig at DFØ-veilederen oppdateres slik at veilederen anerkjenner bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravene som et viktig klimatiltak. Det vil gi anskaffelser i både privat og offentlig sektor et kraftfullt verktøy for å redusere klimagassutslipp og samtidig stimulere til økt produksjon og innovasjon av bærekraftig biodrivstoff. 

Bærekraftig biodrivstoff i Norge 2023 (Faktaboks): 

  • Total omsetning: 673 millioner liter bærekraftig biodrivstoff 
  • Bruken reduserte klimagassutslipp med 1,5 millioner tonn 
  • Andel avansert biodrivstoff: 97 % av alt biodrivstoff omsatt innenfor omsetningskravene 
  • Hovedkilder: USA og Kina 
  • Råstoff: Rester og avfall som ikke kan brukes til mat, fra næringsmiddelindustri, landbruk og skogbruk 
  • Avskogingsrisiko: Null direkte risiko for avskoging 

Omsetningskrav for biodrivstoff i Norge (Faktaboks):

  • Veitransport: Minst 19 % av totalvolumet med bensin og diesel skal være bærekraftig biodrivstoff. 12,5 volumprosent av kravet skal være avansert biodrivstoff. 
  • Sjøfart: 6 % omsetningskrav. Krav om kun avansert biodrivstoff. 
  • Luftfart: 0,5 % omsetningskrav. Krav om kun avansert biodrivstoff. 
  • Ikke-veigående maskiner (anleggsmaskiner og landbruksmaskiner): 10 % omsetningskrav. Krav om kun avansert biodrivstoff. 
  • Formål: Sikre at det omsettes et minimum av biodrivstoff til ulike formål for å erstatte fossilt med fornybart. 
  • Mulighet: Anskaffelser utover disse kravene vil gi ytterligere klimagassreduksjon