Møt vårt medlem Nynas Norge

Publisert

Foto: Nynas AS

I samtale med Ola Mossblad, Operations Manager i Nynas AS.

Kan du gi oss en kort introduksjon av bedriften deres, inkludert hva dere driver med og hvilken rolle dere har i markedet dere opererer i?

Nynas AS er et datterselskap til Nynas AB som har hovedkontor i Stockholm og raffinerivirksomhet i Sverige og Storbritannia. Vi er en ledende leverandør av bituminøse og naftenske produkter i det europeiske markedet.

Nynas AS har kontor og depot i Drammen. Vårt hovedmarked er vei og flyplasser. Vi leverer også til industri, alt fra takpapp til isolasjonsvegger i hus. Våre kunder er asfaltentreprenører rundt om i hele Norge. Vi har et depotnettverk hvor vi kjører ut fra Drammen til stor-Oslo området samt sør og vestover. I de nordligste fylkene har vi et marked som vi dekker fra vårt depot i Holmsund utenfor Umeå.

Hva ser dere som de største utfordringene og mulighetene for dette markedet i tiden fremover?

La meg først trekke frem etterslep av veistandarden på veinettet. Norge bruker ikke nok midler på veivedlikehold. I oktober 2023 la Statens vegvesen frem tall som viser at det har bygget seg opp et forfall på over 100 milliarder kroner. Et etterslep på vedlikehold blir i tillegg mer kostnadskrevende over tid og en følge kan være at man må grave opp og forsterke veier på ny med masser igjen fra grunnen av. Vi i Nynas mener at byggherrer og kommuner må få økt tilskudd i årene fremover til vedlikehold av veiene da etterslepet bekymrer oss.

En utfordring er også å finne personell til denne sesongavhengige bransjen. Fra mai til september er det høysesong i asfaltbransjen. En mulighet, men også utfordring, er arbeidet som gjøres for å skape langsiktighet og interesse ikke bare for asfaltbransjen, men for andre leverandører til asfaltbransjen som transportører og sjåfører.

Er det noe ved dette markedet som dere tenker at flere burde være klar over?

Jeg kan snakke litt om miljø. Bitumen er et oljeprodukt, men det er 100 % resirkulerbart i asfalt. Vi pleier å si 'use it, then reuse it again'. Det skiller seg derfor fra en rekke andre oljeprodukter som ikke er gjenbrukbare. Bruker du den riktige bitumen-spesifikasjonen til en høytrafikkert vei, rundkjøring eller flyplass så holder asfalten også lengre.

Ola trekker videre fram at Nynas jobber mye med å minske CO2-utslippene og redusere energiforbruket.

– Vi har produkter som senker CO2-utslippene på asfaltfabrikkene og ved asfaltlegging på vei med mindre utslipp av røyk. Reduksjon av støy når du kjører på asfalten er en annen viktig del av arbeidet til Nynas. Å håndtere disse miljøutfordringene er dyrere enn å ikke gjøre det, men det har en klar miljøgevinst. I dag gis det en form for bonus til entreprenøren om de kan dokumentere at de bidrar til å redusere CO2-utslipp. Spørsmålet vi som samfunn bør stille oss er etter vårt syn om vi er villige til å betale mer for å få en bedre veistandard og et bedre miljø?

Hvordan ser fremtidsplanene deres ut? Har dere noen spennende mål og ambisjoner for å utvikle dere i fremtiden?

Vi jobber mye med bærekraft og produktholdbarhet for å senke CO2-utslipp. I tillegg til bitumen og naftenske produkter ser vi på råolje, deres innhold og om det er biobaserte. Vi ser også en økning når det kommer til biogent bitumen. Vi har gjort store investeringer i raffineriene våre for å kunne håndtere råoljen, få mindre miljøutslipp og nå klimamålene.

Noe som er veldig viktig for oss er HMS. Bitumen er et varmt produkt og å spre kunnskap om håndtering av produktet for å unngå ulykker og hvilke risikoer bitumen kan medføre, er viktig for oss å fortsette med. Vi vil ikke ha noen skader på våre anlegg, under transport eller ute hos kunden. På dette området ønsker vi å være ledende.

Med sommeren rett rundt hjørnet, har dere noen tips eller råd til følgerne våre når det gjelder bruk av deres produkter?

Kjør forsiktig i trafikken i sommer, både for din egen skyld, men også for de som arbeider på veien. Vis hensyn når det er veiarbeid, og da tenker jeg ikke bare på selve asfalteringen, men også veidirigenter og følgebiler. I Danmark setter man opp tydelige skilter når det er asfaltering. Det er en del bilister som ikke venter på følgebilene når det er asfaltering og kjører forbi, og stadig vekk skjer det ulykker som følge av dette. I Danmark skilter man med tekst som 'her jobber noens far'. Kan vi lære av dette også i Norge?

– Vi ønsker at alle skal komme trygt hjem, avslutter Ola med.

God sommer og kjør forsiktig ute på veien!