Regjeringen har hatt til høring å avgrense fritak for utenriks sjøfart fra fiske og fangst. Dette for å hindre fiske- og fangstfartøy å komme inn under fritaket ved å kjøre innom utenlands havn først. Målet er å kutte økte CO2-utslipp ved at fiske- og fangstfartøy legger inn lengre rute for å kunne kjøre innom utenlands havn først.
Drivkraft Norge tok opp problemstillingene som vil komme hvis dette blir gjennomført med representanter for Høyre og Senterpartiet på Stortinget. Vårt budskap er at det vil bli økt karbonlekkasje ved at fiske- og fangstfartøy vil velge å bunkre i utenlandske havner eller fra bunkringsskip utenfor norsk økonomisk sone. Følgene vil bli økte globale utslipp og lavere aktivitet langs kysten.
Møtene ble gjennomført i samarbeid med Zero og interesse- og arbeidsgiverorganisasjonen Fiskebåt, som deler vår bekymring for karbonlekkasje og negative følger for norsk næringsliv og beredskap ved redusert bunkring i Norge.
Saken er fortsatt aktuell, og senest i dag, 22. mai, har den samme grupperingen (Drivkraft Norge, Zero og Fiskebåt) hatt møte med politisk ledelse i Finansdepartementet for å løfte saken der.