Høring om økte omsetningskrav

Drivkraft Norge har svart på Miljødirektoratets høring om økte omsetningskrav fra 2026 og 2027 til veitrafikk, sjøfart og til andre formål.
Drivkraft Norge har svart på Miljødirektoratets høring om økte omsetningskrav fra 2026 og 2027 til veitrafikk, sjøfart og til andre formål.
Drivkraft Norge ønsker å tilby best mulig biodrivstoff til det norske markedet. Aktørene ønsker å bidra til at fossilt blir erstattet med fornybart.
Vi vurderer det som at det er mulig å øke bruken av biodrivstoff myndighetenes hovedalternativ for omsetningskravene for veitrafikk og andre formål. Vi anbefaler at all økning av omsetningskravene gjøres med vedlegg-V-biodrivstoff. Vi kan derimot ikke anbefaler å øke omsetningskravet for sjøfart før det er gjort grundig analyse av risikoen for økt karbonlekkasje. I denne høringen er det ikke gjort ytterligere analyser av virkninger av gjennomførte endringer, bortsett fra å peke på ulike risikofaktorer.
Bransjen anbefaler videre å innføre delkrav på avansert biodrivstoff i forbindelse med implementering av RED II i norsk regelverk. I dette også speile de krav som settes i EU.
Vi oppfordrer til å inkludere omsetningskravet for sjøfart i fleksibilitetsmekanismen som omsetningskravene for veitrafikken og andre formål er omfattet av. Dette vil sikre mer effektiv utnyttelse av dagens infrastruktur, bedre lavere kostnader for frakt av drivstoff samt mer effektiv oppnåelse av de ulike omsetningskravene. Drivkraft Norge oppfordrer også myndighetene til å balansere kravet om å dekke underskudd i et krav i påfølgende år, med tilsvarende mulighet til å overføre overskudd i et omsetningskrav til neste år. Dette vil føre til at omsettere ikke forsøker å treffe blink mht. oppfyllelse av de ulike omsetningskravene.
Vi vil igjen oppfordre myndighetene til å se på hvordan mandater utvikles i land rundt oss. Stadig flere innfører ulike versjoner av reduksjonsplikt, der kravet er rettet mot reduksjon av den globale klimaeffekten istedenfor å ha volumkrav. En reduksjonsplikt der alle fornybare energibærere inkluderes vil kunne gi omsetterne mulighet til å tilby økt utvalg av fornybart på sine energistasjoner og gjøre de lettere tilgjengelig for sluttbrukerne.
Til slutt at vi vil be myndighetene til å legge til rette for økt bruk av bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet. Dette kan gjøres enkelt ved å omtale det som et klimatiltak i offentlige anskaffelser på lik linje som biogass. Biodrivstoff utenfor omsetningskravet vil erstatte fossilt drivstoff ut over det som omsetningskravene allerede bidrar til. For det er jo det som er poenget med klimamålene; å få ned klimagassutslippene så raskt og effektivt som mulig.