Drivkraft Norges innspill til høring om ETS2

Publisert

Drivkraft Norge har levert sitt innspill til Miljødirektoratets høring om endringer i klimakvoteforskriften, knyttet til kvoteplikt i det utvidede kvotesystemet (ETS2).

Drivkraft Norge støtter målet om reduserte klimagassutslipp og at nye sektorer inkluderes i kvotesystemet. Samtidig peker vi på behovet for forutsigbarhet og gjennomførbare regler for brenselsoperatørene.

Kort om høringen

Stortinget vedtok nylig en utvidelse av klimakvoteloven for å omfatte klimagassutslipp fra forbrenning av brensel i veitransport, bygg og andre utvalgte sektorer i Norge (ETS2). Loven gir tilstrekkelig hjemmel til å gjennomføre alle klimakvotedirektivets regler for ETS2 i Norge.

Miljødirektoratet foreslår i denne høringen ulike endringer i klimakvoteforskriften med hjemmel i den utvidede klimakvoteloven. Forskriftsendringene består av å ta inn i norsk rett regler fra klimakvotedirektivet. Forslaget er en del av Norges gjennomføring av EUs endringsdirektiv av klimakvotedirektivet (EU) 2023/959.

Oppsummering av Drivkraft Norges innspill

I høringsinnspillet anbefaler vi blant annet å:

  • søke unntak fra kvoteplikt i perioden 2027–2030
  • vurdere å utvide virkeområdet til ETS2 til flere sektorer
  • utsette plikten til å identifisere hvilke kunder som omfattes, inntil unntak og virkeområde er avklart
  • raskt avklare forholdet mellom ETS2-kvoteprisen og CO₂-avgiften
  • fjerne krav om rapportering av gjennomsnittlig kvotekostnad som overføres til forbruker
  • vurdere konsekvensene av innføringen av ETS2 i Norge, på nytt

Innspillene er ment å sikre en rettferdig, forutsigbar og administrativt håndterbar innføring av ETS2 i Norge.

Her kan du lese hele vårt innspill til høringen.