Pumper

Salgsstatistikk

Oversikt over årlig salgsstatistikk for drivstoff og andre petroleumsprodukter. All statistikk er basert på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Volumet for omsatt biodrivstoff er inkludert i statistikken fra SSB.

Volum av drivstoff og andre petroleumsprodukter

Statistikken viser årlig salgsvolum for de ulike petroleumsproduktene.

Omsetningstallene for bensin og diesel går tilbake til 1952. Autodiesel (diesel til veitrafikk) og anleggsdiesel (avgiftsfri/merket diesel til anleggstrafikk) var fram til 1960 slått sammen i statistikken. Fra og med 1960 er autodiesel og anleggsdiesel inkludert i vår statistikk. Bensinstatistikken er videre delt opp i de to ulike oktankvalitetene vi har i Norge; 95-oktan (lavoktan) og 98-oktan (høyoktan). Bensinstatistikken viser også omsatt volum av blyholdig og blyfri bensin. Fra 1996 har det blitt solgt kun blyfri bensin i Norge.

Vi har også årlig statistikk for flydrivstoff og marin gassolje tilbake til og med 1960.

Statistikken omfatter i tillegg årlig salgsvolum tilbake til 1960 for fyringsparafin, lett fyringsolje, propan (LPG) og tungolje, som alle brukes til oppvarming og i industrien. Vi har i tillegg temperaturkorrigert oppvarmingsproduktene for å ha et sammenligningsgrunnlag fra år til år, som ikke avhenger av hvor kald vinteren var. Vi har også salget av smøreolje og bitumen tilbake til 1960.

Volum fordelt på ulike kjøpegrupper

Drivkraft Norge har statistikk som viser hvor mye ulike kjøpegrupper bruker av de ulike petroleumsproduktene tilbake til 2000. Statistikken oppdateres kvartalsvis.

Aktuelt
  1. Drivkraft Norges medlemmer bidrar med betydelige klimakutt

    Beregninger fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at uten elektrisitet og biodrivstoff ville CO2-utslippene i veitrafikken vært 35 prosent høyere i 2023. De faktiske utslippene var på 7,9 millioner tonn CO2, mens de ville vært 10,6 millioner tonn uten disse klimatiltakene.

  2. Forsvaret vil bruke mer biodrivstoff

    Stadig flere private og offentlige aktører tar i bruk avansert bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet og bidrar med dette til betydelige utslippskutt som er helt nødvendige for å nå klimamålene. Men en utdatert veileder for offentlige anskaffelser og mangelfull informasjon fra myndighetene begrenser utnyttelsen av dette viktige utslippsreduserende tiltaket.

  3. Bekymret for karbonlekkasje og motstridende signaler om biodrivstoff

    Drivkraft Norge har den siste uken deltatt i høringer hos Finanskomiteen, Energi- og miljøkomiteen og Næringskomiteen på Stortinget for å kommentere statsbudsjettet for 2025. To hovedtemaer sto i fokus: faren for karbonlekkasje ved innføring av særnorske CO2-avgifter for sjøfarten, og myndighetenes motstridende kommunikasjon om biodrivstoff.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt