Pumper

Salgsstatistikk

Oversikt over årlig salgsstatistikk for drivstoff og andre petroleumsprodukter. All statistikk er basert på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Volumet for omsatt biodrivstoff er inkludert i statistikken fra SSB.

Volum av drivstoff og andre petroleumsprodukter

Statistikken viser årlig salgsvolum for de ulike petroleumsproduktene.

Omsetningstallene for bensin og diesel går tilbake til 1952. Autodiesel (diesel til veitrafikk) og anleggsdiesel (avgiftsfri/merket diesel til anleggstrafikk) var fram til 1960 slått sammen i statistikken. Fra og med 1960 er autodiesel og anleggsdiesel delt i vår statistikk. Bensinstatistikken er videre delt opp i de to ulike oktankvalitetene vi har i Norge; 95-oktan (lavoktan) og 98-oktan (høyoktan). Bensinstatistikken viser også omsatt volum av blyholdig og blyfri bensin. Fra 1996 ble det solgt kun blyfri bensin i Norge.

Vi har også årlig statistikk for flydrivstoff og marin gassolje tilbake til og med 1960.

Statistikken omfatter i tillegg årlig salgsvolum tilbake til 1960 for fyringsparafin, lett fyringsolje, propan (LPG) og tungolje, som alle brukes til oppvarming og i industrien. Vi har i tillegg temperaturkorrigeret oppvarmingsproduktene for å ha et sammenlikningsgrunnlag fra år til år, som ikke avhenger av hvor kald vinteren var. Vi har også salget av smøreolje og bitumen tilbake til 1960.

Volum fordelt på ulike kjøpegrupper

Drivkraft Norge har statistikk som viser hvor mye ulike kjøpegrupper bruker av de ulike petroleumsproduktene tilbake til 2000 . Statistikken oppdateres  kvartalsvis.

Aktuelt
  1. Hurtigladestasjoner må regnes som samfunnskritisk infrastruktur

    Andelen elbiler på veien er raskt voksende og nå satser også tungtransporten elektrisk. Hurtigladestasjoner er infrastruktur som sørger for god og nødvendig mobilitet for elektriske kjøretøy og må derfor prioriteres ved tildeling av strøm og areal.

  2. Tungtransporten trenger biodrivstoff for å nå sine klimamål

    Elektrifisering av kjøretøy bidrar vesentlig til å redusere klimagassutslipp, men vil alene ikke være nok til å nå 2030-målene. Vi må benytte flere fornybare energibærere og av de andre fornybare energibærerne vi har i dag er biodrivstoff den mest effektive teknologien for tungtransporten.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt