Pumper

Salgsstatistikk

Oversikt over årlig salgsstatistikk for drivstoff og andre petroleumsprodukter. All statistikk er basert på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Volumet for omsatt biodrivstoff er inkludert i statistikken fra SSB.

Volum av drivstoff og andre petroleumsprodukter

Statistikken viser årlig salgsvolum for de ulike petroleumsproduktene.

Omsetningstallene for bensin og diesel går tilbake til 1952. Autodiesel (diesel til veitrafikk) og anleggsdiesel (avgiftsfri/merket diesel til anleggstrafikk) var fram til 1960 slått sammen i statistikken. Fra og med 1960 er autodiesel og anleggsdiesel delt i vår statistikk. Bensinstatistikken er videre delt opp i de to ulike oktankvalitetene vi har i Norge; 95-oktan (lavoktan) og 98-oktan (høyoktan). Bensinstatistikken viser også omsatt volum av blyholdig og blyfri bensin. Fra 1996 ble det solgt kun blyfri bensin i Norge.

Vi har også årlig statistikk for flydrivstoff og marin gassolje tilbake til og med 1960.

Statistikken omfatter i tillegg årlig salgsvolum tilbake til 1960 for fyringsparafin, lett fyringsolje, propan (LPG) og tungolje, som alle brukes til oppvarming og i industrien. Vi har i tillegg temperaturkorrigeret oppvarmingsproduktene for å ha et sammenlikningsgrunnlag fra år til år, som ikke avhenger av hvor kald vinteren var. Vi har også salget av smøreolje og bitumen tilbake til 1960.

Volum fordelt på ulike kjøpegrupper

Drivkraft Norge har statistikk som viser hvor mye ulike kjøpegrupper bruker av de ulike petroleumsproduktene tilbake til 2000 . Statistikken oppdateres  kvartalsvis.

Aktuelt
  1. Savner fokus på utslippsreduksjoner fremfor teknologi

    Samferdselsministeren tar til orde for at alle nye, tunge kjøretøy skal være nullutslippskjøretøy senest fra 2040, og sikter da til el og hydrogen. Drivkraft Norge mener at fornybart flytende drivstoff også må være en del av løsningen for tungtransporten, og er opptatt av at fokuset rettes mot utslippsreduksjoner fremfor teknologitype.

  2. Regjeringen må bruke dynamisk veiprising

    I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.

  3. Biodrivstoff kan gi utslippskutt

    Aftenposten skrev 22. august om hvordan den nye elektriske hurtigbåten MS Medstraum skal bidra til å redusere utslippene fra hurtigbåtene. Det hevdes at det å kutte i utslippene fra ferger og hurtigbåter har vært en «umulig oppgave» frem til nå. Dette er ikke Drivkraft Norge enig i.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt