-
Ett skritt nærmere veiprising
Utredning av dynamisk veiprising og kraftig økning i CO2-avgiften er to av sakene som påvirker drivstoffbransjen. Les Drivkraft Norges kommentarer til forslaget til statsbudsjett som i dag ble lagt frem.
-
Ledig stilling: administrerende direktør
Drivkraft Norge søker ny administrerende direktør som vil stå i sentrum for bransjens omfattende endring. Sammen med administrasjonen skal adm. direktør bidra til å utforme gode rammevilkår for en fremtidsrettet bransje med fokus på fornybart drivstoff.
-
Skriftlig spørsmål og svar om reduksjonsplikt
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) har nå besvart spørsmålet fra stortingsrepresentant Terje Halleland (FrP) knyttet til reduksjonsplikt.
-
Bli oppdatert på drivstoffsalget
Salget av drivstoff i september er på samme nivå som i september i fjor. Andelen fornybart i det flytende drivstoffet hittil i år er noe lavere enn på samme tid i fjor, men andelen avansert øker. Les mer om drivstoffsalget for årets tre første kvartaler her.
-
Slik kan ladenettverket bli bedre
Med strategisk godt plasserte energistasjoner, ønsker bransjen å tilby energi også til elbilistene. For å få til det, må vi rydde vekk noen barrierer for å hjelpe til med å sikre en økonomisk bærekraftig infrastruktur for lading.
-
Forslag om endringer i nettleiestrukturen
Drivkraft Norge har i dialog med Elbilforeningen, Zero, NAF, Virke, Energi Norge og bransjeaktørene, sendt svar på høringen fra NVE. Les vårt innspill her.
-
Skuffende om bioavgift
Regjeringen foreslår ingen endringer knyttet til veibruksavgiften på biodrivstoff i revidert statsbudsjett. Det betyr at hvis ikke Stortinget velger å endre på dette i budsjettforhandlingene, blir det full veibruksavgift på alt biodrivstoff fra 1. juli 2020.
-
Kompensasjonsordningen vil gjelde drivstoffbransjen
Regjeringen har fremmet forslaget om kompensasjonsordning til bedrifter som har bortfall av omsetning på bakgrunn av korona-tiltakene. Drivstoffbransjen vil omfattes av denne ordningen.
-
Innspill til ny Enova-avtale
Les Drivkraft Norges innspill til den nye, fireårige avtalen mellom Klima- og miljødepartementet og Enova.
-
Bedre nettleiemodell for ladestasjoner
Drivkraft Norges umiddelbare reaksjon er at den foreslåtte modellen der nettleien beregnes på grunnlag av maks uttak per dag fremfor per måned som i dag, er en bedring sammenliknet med det forrige forslaget fra NVE.