-
Skriftlig spørsmål og svar om reduksjonsplikt
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) har nå besvart spørsmålet fra stortingsrepresentant Terje Halleland (FrP) knyttet til reduksjonsplikt.
-
Bli oppdatert på drivstoffsalget
Salget av drivstoff i september er på samme nivå som i september i fjor. Andelen fornybart i det flytende drivstoffet hittil i år er noe lavere enn på samme tid i fjor, men andelen avansert øker. Les mer om drivstoffsalget for årets tre første kvartaler her.
-
Slik kan ladenettverket bli bedre
Med strategisk godt plasserte energistasjoner, ønsker bransjen å tilby energi også til elbilistene. For å få til det, må vi rydde vekk noen barrierer for å hjelpe til med å sikre en økonomisk bærekraftig infrastruktur for lading.
-
Forslag om endringer i nettleiestrukturen
Drivkraft Norge har i dialog med Elbilforeningen, Zero, NAF, Virke, Energi Norge og bransjeaktørene, sendt svar på høringen fra NVE. Les vårt innspill her.
-
Skuffende om bioavgift
Regjeringen foreslår ingen endringer knyttet til veibruksavgiften på biodrivstoff i revidert statsbudsjett. Det betyr at hvis ikke Stortinget velger å endre på dette i budsjettforhandlingene, blir det full veibruksavgift på alt biodrivstoff fra 1. juli 2020.
-
Kompensasjonsordningen vil gjelde drivstoffbransjen
Regjeringen har fremmet forslaget om kompensasjonsordning til bedrifter som har bortfall av omsetning på bakgrunn av korona-tiltakene. Drivstoffbransjen vil omfattes av denne ordningen.
-
Innspill til ny Enova-avtale
Les Drivkraft Norges innspill til den nye, fireårige avtalen mellom Klima- og miljødepartementet og Enova.
-
Bedre nettleiemodell for ladestasjoner
Drivkraft Norges umiddelbare reaksjon er at den foreslåtte modellen der nettleien beregnes på grunnlag av maks uttak per dag fremfor per måned som i dag, er en bedring sammenliknet med det forrige forslaget fra NVE.
-
– Positive handlingsplaner, nå blir oppfølgingen viktig
I dag la regjeringen frem to nye handlingsplaner: «Handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff i transport» og «Handlingsplan for fossilfri kollektivtrafikk i 2025. Les våre kommentarer til planene her.
-
Ønsker bedre kundeinformasjon
Drivkraft Norge møtte i dag klima- og miljøminister Ola Elvestuen for å diskutere hvordan vi kan gi bransjens kunder bedre informasjon om drivstoffenes klimanytte.