Høring om økte omsetningskrav
Drivkraft Norge har svart på Miljødirektoratets høring om økte omsetningskrav fra 2026 og 2027 til veitrafikk, sjøfart og til andre formål.
Prisstatistikken er basert på flere kilder. Hovedkildene er Statistisk Sentralbyrå (SSB), Refinitiv og Argus, supplert med valutastatistikk fra Norges Bank og prisstatistikk fra EU.
Prisene i Norge vil være avhengig av de internasjonale prisene, hva selskapene må betale for bensin og diesel på det internasjonale markedet. Tallene er hentet fra Refinitiv og Argus. De er beregnet på et gjennomsnitt av prisene for dagene midt i måneden. Beregningen er gjort på denne måten for at de internasjonale prisene best mulig skal kunne sammenliknes med forbrukerprisene fra SSB. Prisene er for rene petroleumsprodukter, og tar ikke hensyn til eventuell innblanding av biodiesel og bioetanol.
Gjennomsnittpriser per år beregnet av Drivkraft Norge, basert på tall fra SSB.
Statistikk viser råoljeprisen både i USD per fat og kroner per fat.
Drivkraft Norge har svart på Miljødirektoratets høring om økte omsetningskrav fra 2026 og 2027 til veitrafikk, sjøfart og til andre formål.
Drivkraft Norge har sendt innspill til Stortinget på flere forskjellige representantforslag. Tematikken i alle har vært biodrivstoff. Her kan du lese våre høringssvar.
Drivkraft Norge har oversendt fire sentrale innspill til regjeringens arbeid med statsbudsjettet for 2026. Innspillene fokuserer på karbonlekkasje i sjøfarten, bærekraftig biodrivstoff, dynamisk veiprising og innføring av reduksjonsplikt.