-
Glad for teknologinøytral og langsiktig biopolitikk
Drivkraft Norge er positive til den signaliserte biodrivstoffpolitikken i budsjettforliket, og at det ikke ble gjort kortsiktige endringer for å saldere budsjettet.
-
-
Oppfølging av handlingsplan
Drivkraft Norge har vurdert handlingsplanen for alternative drivstoff, og har følgende innspill til videre oppfølging.
-
Fornuftig utsettelse av bioavgift
Veibruksavgiften på biodrivstoff innføres ikke fra 1. januar 2020, som planlagt, men utsettes til 1. juli samme år. Det er positivt med en utsettelse, men nyttetransportens ønske om mer fornybart drivstoff, er ikke løst.
-
Innspill for å redusere koronakrisens økonomiske konsekvenser for bransjen
Drivkraft Norge har i dag sendt brev til finanskomiteen og finansdepartementet hvor det blant annet bes om at innbetalingen av særavgifter utsettes.
-
– Uheldig at Klimakur ikke er teknologinøytral
For å nå norske klimamål er vi avhengig av et samspill mellom flere teknologier. Drivkraft Norge mener derfor det er uheldig at Klimakur ikke vurderer klimaeffekten av ulike teknologier ut ifra like kriterier. Les vårt høringssvar til Klimakur 2030 her.
-
Bli oppdatert på drivstoffsalget
Nye tall fra SSB viser at salget av drivstoff til veitrafikken i oktober var 4 prosent lavere enn i oktober i fjor. Salget av bensin er på samme nivå, men salget av diesel falt med nesten 6 prosent.
-
Forventer at fornybart drivstoff får plass i ny NTP
Drivkraft Norge og Kongelig Norsk Automobil Klub (KNA) forventer at Nasjonal transportplan legger til rette for å inkludere alle teknologier som reduserer utslipp.