-
Bransjen ber om utsettelse av særavgifter
På vegne av drivstoffbransjen har Drivkraft Norge sendt nytt brev til myndighetene hvor vi ber om at det i første omgang blir innvilget utsatt innbetaling av særavgifter på drivstoff for en periode på 3 måneder.
-
Klimakur 2030 er lagt frem
Rapporten inneholder forslag til hvordan Norge kan kutte 50 prosent av utslippene i ikke-kvotepliktig sektor. Transportsektoren skal bidra med størst kutt.
-
Nå trer forbudet mot fossil fyringsolje og parafin i kraft
Fra 1. januar 2020 er det ikke lenger tillatt å fyre med fossil fyringsolje eller parafin. Det er fullt mulig å benytte biofyringsolje eller bioparafin.
-
Bioavgift kan gi høyere klimagassutslipp
I statsbudsjettet foreslås det å innføre veibruksavgift på alt biodrivstoff. – Det vil trolig medføre at klimagassutslippene fra transportsektoren øker, allerede fra neste år, sier Drivkraft Norges generalsekretær.
-
Veiprising er mer enn bompenger
I lys av bompengedebatten, har landsstyret i FrP sagt nei til veiprising. Drivkraft Norge frykter at dette kan gå på bekostning av å få utredet veiprising som erstatning for bensin- og dieselavgiften.
-
Frokostmøte om veiprising
Hva er dynamisk veiprising, og hvordan vil et slikt avgiftssystem fungere i praksis? Dette er spørsmål vi vil besvare på vårt frokostmøte som vi arrangerer sammen med OFV. Velkommen skal du være!
-
19 prosent fornybar andel i det norske drivstoffet i 2017
Våre medlemmers innrapportering til Miljødirektoratet viser at andelen biodrivstoff som ble omsatt i det norske markedet i 2017 lå på 18,8 prosent.
-
Skal du på hytta i påsken?
Da er det ikke bare fjellvettreglene du må huske, men også gassvettreglene.
-
Drivstoffsalget 2017
Foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at salget av drivstoff til veitrafikken har flatet ut, og er på samme nivå som i 2016.
-
Høringssvar om opptrapping av biodrivstoff
I høringen ble det bedt om innspill til implementering av ILUC-direktivet og opptrapping til 20 % biodrivstoff i 2020.