-
Tungtransporten trenger biodrivstoff for å nå sine klimamål
Elektrifisering av kjøretøy bidrar vesentlig til å redusere klimagassutslipp, men vil alene ikke være nok til å nå 2030-målene. Vi må benytte flere fornybare energibærere og av de andre fornybare energibærerne vi har i dag er biodrivstoff den mest effektive teknologien for tungtransporten.
-
Et skritt i riktig retning, men langt fra nok
Ladebransjen er klar i tilbakemeldingene: Utfordringene med tilgang til strømnettet er ikke løst, selv om Statnetts endringer er et skritt i riktig retning.
-
Biodrivstoff er ingen klimabløff
Den farligste klimabløffen er å se seg blind på én løsning. Vi når ikke klimamålene ved å snakke ned de ulike fornybare løsningene på bekostning av andre.
-
– Sats på fornybar gass fremfor et forbud
Drivkraft Norge har varslet Klima- og miljødepartementet om våre bekymringer til det foreslåtte forbudet mot fossile brensler i industrien. – Vi er enig i at klimagassutslippene skal ned, men det handler om måten det skal oppnås på, sier administrerende direktør Kristin Bremer Nebben, som også hadde dette som sitt budskap på Gasskonferansen.
-
Møt vår nye fagsjef!
Drivkraft Norge har ansatt Hanne Tollerud som ny fagsjef for politikk- og myndighetskontakt.
-
Høringer om statsbudsjettet
Denne uken og neste deltar Drivkraft Norge i komitehøringer på Stortinget, i forbindelse med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024.
-
Plan for lading av tunge elektriske kjøretøy fulgt opp med støtteordning
Mandag 26. juni overleverte Statens vegvesen sin ladeplan for tunge elektriske kjøretøy langs riksveg til samferdselsministeren. Selv om planen ikke inneholder konkrete støtteordninger, har Enova nå lansert et nytt støtteprogram rettet mot utbygging av offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tyngre kjøretøy.
-
Ny standardkvalitet for bensin blir E10
I løpet av våren kommer det en ny bensin i pumpene på landets energistasjoner. Bensinkvaliteten som er på vei heter E10, og blir det nye hovedproduktet for bensin i Norge.
-
Regjeringen må bruke dynamisk veiprising
I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.
-