-
Øker omsetningskravet fra 1. januar 2021
Drivkraft Norges medlemmer ønsker å bidra med en stadig økende andel fornybart i det flytende drivstoffet for å redusere klimagassutslippene fra norsk transportsektor. For å gjøre dette på en best mulig måte, er det behov for forutsigbarhet. At regjeringen nå varsler at de øker omsetningskravet fra 1. januar, uten å være i dialog med bransjen, er uheldig.
-
Drivstoffsalget tok seg opp i sommer
I sommer (juni og juli) ble det solgt like mye bensin og diesel som i fjor sommer. For bransjen er dette positivt, etter at salget falt kraftig under starten av koronakrisen.
-
– Viktig gjennomslag for bransjen
Drivstoffbransjen får utsatt innbetalingen av særavgifter til juni, helt i tråd med det Drivkraft Norge har bedt om på vegne av sine medlemmer.
-
Klimavennlige drivstoff – mindre utslipp, flere arbeidsplasser?
Det er blant temaene som skal diskuteres på konferansen Mobilitet 2020, den 4. og 5. februar.
-
God jul fra Drivkraft Norge!
Takk for samarbeidet i året som har gått. Vi ser frem til et nytt og spennende år!
-
Bensinstasjoner + lading = sant!
På oppdrag fra Drivkraft Norge, har Elbilforeningen utarbeidet et notat om elbilister og hurtiglademarkedet. Rapporten ble bestilt for at bransjen skal ha et godt faktagrunnlag for det videre arbeidet med å etablere ladepunkter.
-
– Et uforståelig nei til veiprising
Flertallet i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget har stemt nei til forslaget om å utrede veiprising til erstatning for både bompenger og andre bruksavgifter for bil. Drivkraft Norge er skuffet over avgjørelsen.
-
Skilt og fasade er viktig for bensinstasjonens utforming
Skilt og fasader er et viktig element i utformingen av en bensinstasjon. Spesielt er dette aktuelt ved oppgradering og nybygging av stasjonsanlegg. Oljeselskapene bruker mye ressurser på utforming av bensinstasjoner. Dette for å ha en klar og gjenkjennelig profil og at stasjonen er lett synlig for vegfarende.
-
Økt omsetning av avansert biodrivstoff
Tall fra Skattedirektoratet viser at omsetningen av avansert biodrivstoff i første halvdel av 2018 har økt betydelig sammenliknet med fjoråret. – En gledelig utvikling, mener Drivkraft Norge og Nobio, som begge er en del av samarbeidet Biodrivstoff 2030. Organisasjonene advarer mot å gjøre kortsiktige endringer i biodrivstoffpolitikken.
-
Høringssvar om endringer i vegloven
Drivkraft Norge har svart på høringen om forslag til endringer i vegloven § 27 og vegtrafikkloven § 7A. Lovforslaget vil samle dagens regler om bompenger i byområdene.