59 resultater
Veibruksavgiften på biodrivstoff innføres ikke fra 1. januar 2020, som planlagt, men utsettes til 1. juli samme år. Det er positivt med en utsettelse, men nyttetransportens ønske om mer fornybart drivstoff, er ikke løst.
I den politiske prosessen som nå pågår rundt statsbudsjettet og avgift på biodrivstoff, har Drivkraft Norge gitt innspill til en mer fremtidsrettet biodrivstoffpolitikk.
I statsbudsjettet foreslås det å innføre veibruksavgift på alt biodrivstoff. – Det vil trolig medføre at klimagassutslippene fra transportsektoren øker, allerede fra neste år, sier Drivkraft Norges generalsekretær.
Droneangrepet mot oljeanlegget i Saudi-Arabia har bidratt til et hopp i oljeprisen. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan oljeprisen og drivstoffprisen henger sammen.
På oppdrag fra Drivkraft Norge, har Elbilforeningen utarbeidet et notat om elbilister og hurtiglademarkedet. Rapporten ble bestilt for at bransjen skal ha et godt faktagrunnlag for det videre arbeidet med å etablere ladepunkter.
Vil du lære mer om drivstoffbransjens historie, delta på vårt uhøytidelige språkshow eller høre fremtidens politikere diskutere bil- og drivstoffteknologi?
I dag la regjeringen frem to nye handlingsplaner: «Handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff i transport» og «Handlingsplan for fossilfri kollektivtrafikk i 2025. Les våre kommentarer til planene her.
Under Arendalsuka er samferdselssektoren samlet under én duk. Håpet er at Samferdselsteltet skal bidra til at sektoren blir godt synlig på Norges viktigste politiske møteplass.
Det er en liten reduksjon fra året før, viser tallene fra Miljødirektoratet. Samtidig har andelen avansert biodrivstoff økt betraktelig, noe Drivkraft Norge mener er svært positivt.
Salget av drivstoff til veitrafikken falt med to prosent fra 2017 til 2018, viser ferske tall fra SSB. Les vår analyse av tallene her.