Ledig stilling som fagsjef
Vil du jobbe med klima, næring og samfunnspåvirkning? Vi er på jakt etter en ny fagsjef som får særlig ansvar for å jobbe opp mot myndigheter og politikere.
198 resultater
Vil du jobbe med klima, næring og samfunnspåvirkning? Vi er på jakt etter en ny fagsjef som får særlig ansvar for å jobbe opp mot myndigheter og politikere.
På en ekstraordinær generalforsamling 15. september ble det foretatt endringer i Drivkraft Norges styre.
Fra 1. oktober innføres et omsetningskrav på biodrivstoff for sjøfart. Bransjen vil bidra til økt bruk av fornybart drivstoff, men har gjentatte ganger varslet myndighetene om at regelverket som kommer i forbindelse med innføring av dette omsetningskravet, er i tydelig konflikt med konkurranseretten.
For første gang publiseres norske omsetningstall for salg av strøm til lading av elbiler. Drivkraft Norge ønsker å øke innsikten i utviklingen av lademarkedet, og har derfor samlet inn historiske tall fra våre medlemmer over omsetningen av strøm til lading i Norge.
Sammen med Norges Lastebileier-Forbund satte Drivkraft Norge fokus på utslippsreduksjoner innen tungtransporten under årets Arendalsuka. Fagsjef Einar Gotaas var tydelig på at det haster å redusere utslippene, og at alle fornybare løsninger må til dersom klimamålene i 2030 skal nås.
Flere medieoppslag de senere dagene forteller oss at enkelte verksteder mener at den nye bensinkvaliteten E10 er skadelig for bensinmotorer. Det er særlig tilfeller med gressklippere og påhengsmotorer som har vært omtalt. Fagsjef i Drivkraft Norge, Kjartan Berland, mener det blir for enkelt å si at det nødvendigvis er den nye bensinkvaliteten som er årsaken til motorproblemer. Det avgjørende er å forsikre seg om at man bruker rett drivstoff på rett motor.
Sammen med Norges Lastebileier-Forbund (NLF) inviterer vi til faglig påfyll og politisk debatt om tungtransportens vei mot 2030 under Arendalsuka. Du finner oss i Samferdselsteltet tirsdag 15. august kl. 17:00.
I forbindelse med utformingen av Nasjonal transportplan 2025-2036, har transportvirksomhetene foreslått sine prioriteringer og hvordan ressursene bør fordeles. Disse forslagene har vært på høring, og Drivkraft Norge har sendt inn innspill på vegne av bransjen.
Samferdselsdepartementet fremmet 29. juni forskriften «Betalingsløsning for betaling ved lading av elektrisk drevet kjøretøy», med ikrafttredelse 1. juli. Den inkluderer en overgangsordning som bransjen er glad for. Forskriften er en oppfølging av regjeringens nasjonale ladestrategi, som kom i desember i fjor.
Mandag 26. juni overleverte Statens vegvesen sin ladeplan for tunge elektriske kjøretøy langs riksveg til samferdselsministeren. Selv om planen ikke inneholder konkrete støtteordninger, har Enova nå lansert et nytt støtteprogram rettet mot utbygging av offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tyngre kjøretøy.