Biodrivstoff er ingen klimabløff
Den farligste klimabløffen er å se seg blind på én løsning. Vi når ikke klimamålene ved å snakke ned de ulike fornybare løsningene på bekostning av andre.
80 resultater
Den farligste klimabløffen er å se seg blind på én løsning. Vi når ikke klimamålene ved å snakke ned de ulike fornybare løsningene på bekostning av andre.
Drivkraft Norge mener klimapolitikken må vris til å fokusere på utslippsreduksjoner, fremfor teknologi. Løsningen kan være å få på plass et reduksjonspliktsystem.
Drivkraft Norge har varslet Klima- og miljødepartementet om våre bekymringer til det foreslåtte forbudet mot fossile brensler i industrien. – Vi er enig i at klimagassutslippene skal ned, men det handler om måten det skal oppnås på, sier administrerende direktør Kristin Bremer Nebben, som også hadde dette som sitt budskap på Gasskonferansen.
Drivkraft Norge har sendt høringsinnspill på totalberedskapskommisjonens utredning. Vi trekker frem viktigheten av drivstoff for beredskap, samt understreker behovet for at fornybart drivstoff også kan inngå i beredskapslager.
Sammen med Energigass Norge, Norsk Industri og Norsk Hydrogenforum, inviterer Drivkraft Norge også i år til høstens viktigste gasstreff. Velkommen til årets gasskonferanse den 8. november på Sentralen i Oslo Sentrum!
Denne uken og neste deltar Drivkraft Norge i komitehøringer på Stortinget, i forbindelse med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024.
Regjeringen foreslår å øke omsetningskravet for veitrafikken, innføre faste kontrollpunkter og senke veibruksavgiften på fossilt – men ikke fornybart. Les Drivkraft Norges kommentarer til forslaget til statsbudsjett for 2024.
Sammen med Norges Lastebileier-Forbund satte Drivkraft Norge fokus på utslippsreduksjoner innen tungtransporten under årets Arendalsuka. Fagsjef Einar Gotaas var tydelig på at det haster å redusere utslippene, og at alle fornybare løsninger må til dersom klimamålene i 2030 skal nås.
Sammen med Norges Lastebileier-Forbund (NLF) inviterer vi til faglig påfyll og politisk debatt om tungtransportens vei mot 2030 under Arendalsuka. Du finner oss i Samferdselsteltet tirsdag 15. august kl. 17:00.
I forbindelse med utformingen av Nasjonal transportplan 2025-2036, har transportvirksomhetene foreslått sine prioriteringer og hvordan ressursene bør fordeles. Disse forslagene har vært på høring, og Drivkraft Norge har sendt inn innspill på vegne av bransjen.