Drivkraft Norge

Innhold

Artikler

Vis filtrering

36 resultater

Type artikkel
Velg område
36 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Nyhet, Biodrivstoff, Avgifter, Høringssvar

    Endringer i særavgiftsforskriften

    Drivkraft Norge har oversendt høringssvar til nytt avgiftsregelverk på biodrivstoff. Les våre innspill her.

  2. Nyhet, Politikk, Biodrivstoff, Avgifter

    Skuffende om bioavgift

    Regjeringen foreslår ingen endringer knyttet til veibruksavgiften på biodrivstoff i revidert statsbudsjett. Det betyr at hvis ikke Stortinget velger å endre på dette i budsjettforhandlingene, blir det full veibruksavgift på alt biodrivstoff fra 1. juli 2020.

  3. Nyhet, Biodrivstoff, Klima og miljø

    Økt bruk av fornybart drivstoff

    Salget av fornybart drivstoff i Norge økte med 20 prosent i 2019, viser tall fra Miljødirektoratet. Spesielt positivt er det at andelen avansert biodrivstoff har økt. Samlet bidro biodrivstoffbruken i 2019 til den største utslippsreduksjonen i transportsektoren.

  4. Nyhet, Drivstoff, Biodrivstoff, Elektrisitet, Klima og miljø

    Rapport: Utfordrer begrepet «nullutslippskjøretøy»

    Rapporten illustrerer at flere typer teknologier kan gi lave klimaavtrykk når man ser det i et livsløpsperspektiv. Drivkraft Norge mener rapporten for alvor viser at definisjonen «nullutslippsbil» i NTP bør endres.

  5. Nyhet, Industri, Biodrivstoff, Elektrisitet, Klima og miljø, Høringssvar

    – Uheldig at Klimakur ikke er teknologinøytral

    For å nå norske klimamål er vi avhengig av et samspill mellom flere teknologier. Drivkraft Norge mener derfor det er uheldig at Klimakur ikke vurderer klimaeffekten av ulike teknologier ut ifra like kriterier. Les vårt høringssvar til Klimakur 2030 her.

  6. Nyhet, Biodrivstoff, Klima og miljø

    16 prosent fornybart drivstoff i 2019

    I fjor ble det solgt 640 millioner liter bærekraftig biodrivstoff til veitrafikken i Norge. En økning på nesten 150 millioner liter, sammenliknet med året før.

  7. Nyhet, Politikk, Biodrivstoff, Avgifter

    Fornuftig utsettelse av bioavgift

    Veibruksavgiften på biodrivstoff innføres ikke fra 1. januar 2020, som planlagt, men utsettes til 1. juli samme år. Det er positivt med en utsettelse, men nyttetransportens ønske om mer fornybart drivstoff, er ikke løst.

  8. Nyhet, Politikk, Biodrivstoff, Avgifter

    Behov for langsiktig bioplan som tar hensyn til avskogingsrisiko

    I den politiske prosessen som nå pågår rundt statsbudsjettet og avgift på biodrivstoff, har Drivkraft Norge gitt innspill til en mer fremtidsrettet biodrivstoffpolitikk.

  9. Nyhet, Politikk, Biodrivstoff, Klima og miljø

    Bioavgift kan gi høyere klimagassutslipp

    I statsbudsjettet foreslås det å innføre veibruksavgift på alt biodrivstoff. – Det vil trolig medføre at klimagassutslippene fra transportsektoren øker, allerede fra neste år, sier Drivkraft Norges generalsekretær.

  10. Kommentar, Politikk, Energistasjoner, Biodrivstoff, Elektrisitet

    Oppfølging av handlingsplan

    Drivkraft Norge har vurdert handlingsplanen for alternative drivstoff, og har følgende innspill til videre oppfølging.