Kortbetalingskrav kan forsinke utbyggingen av hurtigladere
Regjeringens krav om kortbetaling på nye hurtigladestasjoner kan få konsekvenser for utbyggingstakten av hurtigladere i Norge.
20 resultater
Regjeringens krav om kortbetaling på nye hurtigladestasjoner kan få konsekvenser for utbyggingstakten av hurtigladere i Norge.
Skattedirektoratet og Statens Vegvesen har laget en utredning hvor de skisserer ulike modeller for hvordan et veiprisingssystem kan fungere og tas i bruk. Denne har nå vært ute på høring, og Drivkraft Norge har sendt inn et skriftlig høringssvar som kan leses her.
Drivkraft Norge har sendt inn en høringsinnspill til endring i produktforskriften. I høringsuttalelsen som er sendt til Mijlødirektoratet foreslår vi blant annet å igangsette et arbeid med å utrede reduksjonsplikt som erstatning for dagens omsetningskrav der alle fornybare energibærere teller med i oppnåelse av kravet.
Drivkraft Norge har svart på høringen om nullutslippskrav ved offentlige anskaffelser av kjøretøy til veitransporten.
Drivkraft Norge er positiv til at EU-kommisjonen gjennom Fit for 55 påpeker at alle fornybare drivstoffer må tas i bruk, og ønsker mer teknologinøytrale virkemidler for å fremme dette ved at de fornybare energibærerne skal vurderes ut ifra livsløpsutslipp.
Drivkraft Norge har svart på EU-kommisjonens forslag til revidert fornybardirektiv, i forbindelse med «Fit for 55». Vi er positive til at Norge følger utformingen av EUs regelverk, og nasjonalt regelverk tilpasses Europas grønne giv og unionens egen målsetning om 55 prosent utslippskutt innen 2030.
Drivkraft Norge har besvart høringen om forslag til forskrift om infrastruktur for alternative drivstoffer (DAFI-direktivet).
Drivkraft Norge besvart flere høringer i desember, blant annet innspill til stortingshøring om energi, veikart for hydrogen og ekspertutvalgets bompengerapport.
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) foreslår i en høring å sidestille fossil diesel og biodiesel i sin drivstoffmatrise for offentlige innkjøp. Drivkraft Norge mener dette er feil medisin for å få ned de norske klimagassutslippene. Les vårt høringssvar her.
Drivkraft Norge har sendt høringssvar vedrørende økningen i omsetningskravet fra 1. juli 2020. Les vårt innspill her.