Kortbetalingskrav kan forsinke utbyggingen av hurtigladere
Regjeringens krav om kortbetaling på nye hurtigladestasjoner kan få konsekvenser for utbyggingstakten av hurtigladere i Norge.
39 resultater
Regjeringens krav om kortbetaling på nye hurtigladestasjoner kan få konsekvenser for utbyggingstakten av hurtigladere i Norge.
Drivkraft Norge deltok i dag på innspillsmøte om neste nasjonale transportplan. Administrerende direktør Kristin Bremer Nebben var tydelig på at teknologinøytralitet er viktig for å sikre en effektiv reduksjon av klimagasser.
De største ladeoperatørene i Norge har valgt å organisere seg i Drivkraft Norge - bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi i det norske markedet.
Ladestrategien til regjeringen mangler forslag til rask oppkobling til strømnettet og har et krav om kortbetaling. To faktorer som kan hindre utvikling og innovasjon for forbruker. Ellers har regjeringen lansert mange gode punkter i strategien.
Drivkraft Norge mener at ladebransjen selv må få utvikle fremtidens betalingsløsninger. Det vil på lang sikt være til forbrukerens beste.
I dag er det 115 elbiler per hurtiglader i Norge. På tre år må vi doble antallet for å kunne dekke behovet til den voksende elbilparken. Hvordan skal vi få det til? Dette var spørsmålet under tirsdagens frokostmøte “Lading og strømnettet”.
Drivkraft Norge har sendt inn høringsinnspill til Strømnettutvalgets utredning «Nett i tide – om utvikling av strømnettet». Vi mener at Strømnettutvalget har mange gode anbefalinger. Drivkraft Norge støtter særlig utvalgets anbefalinger til tiltak for å få raskere utbygging av strømnettet i Norge.
Drivkraft Norge har ansatt Arnhild Wartiainen som ny fagsjef. Arnhild skal spesielt jobbe mot el og fornybare drivstoffløsninger. Bli bedre kjent med henne her!
1. mars ble kunnskapsgrunnlaget for arbeidet med en nasjonal ladestrategi overlevert fra Statens vegvesen og Miljødirektoratet til Samferdselsdepartementet og Klima- og miljødepartementet. Drivkraft Norge er blitt invitert til å levere våre innspill til den nasjonale ladestrategien. Vi foreslår blant annet sømløse saksbehandlingsprosesser og tiltak for etablering av hurtigladere i distriktene.
- Vi har oversendt et skriftlig innspill med aktuelle punkter til regjeringens marskonferanse, som vi håper regjeringen legger merke til og inkluderer i arbeidet med revidert statsbudsjett og statsbudsjettet for 2023, sier Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge.