Høringer om statsbudsjettet
Denne uken og neste deltar Drivkraft Norge i komitehøringer på Stortinget, i forbindelse med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024.
20 resultater
Denne uken og neste deltar Drivkraft Norge i komitehøringer på Stortinget, i forbindelse med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024.
I forbindelse med utformingen av Nasjonal transportplan 2025-2036, har transportvirksomhetene foreslått sine prioriteringer og hvordan ressursene bør fordeles. Disse forslagene har vært på høring, og Drivkraft Norge har sendt inn innspill på vegne av bransjen.
Skattedirektoratet og Statens Vegvesen har laget en utredning hvor de skisserer ulike modeller for hvordan et veiprisingssystem kan fungere og tas i bruk. Denne har nå vært ute på høring, og Drivkraft Norge har sendt inn et skriftlig høringssvar som kan leses her.
I forslaget til statsbudsjett for 2023 peker regjeringen på utfordringer med fallende inntekter grunnet fordelene ved kjøp og bruk av elbiler. Drivkraft Norge mener at dynamisk veiprising vil sikre likebehandling ved at alle kjøretøy, også elbiler, må betale for bruk av vei. Det vil samtidig sikre forutsigbarhet for forbruker og bransjen. Samtidig vil det sikre stabile inntekter for staten.
Veiprising skal endelig prøves ut, men mangler det helt vesentlige, mener Einar Gotaas i Drivkraft Norge
Denne uken og neste deltar Drivkraft Norge i komitehøringer på Stortinget, i forbindelse med forslaget til statsbudsjett for 2022.
I den nylig fremlagte regjeringsplattformen er det tydelige signaler om ønsket satsing på bioenergi og biodrivstoff.
Utredning av dynamisk veiprising og kraftig økning i CO2-avgiften er to av sakene som påvirker drivstoffbransjen. Les Drivkraft Norges kommentarer til forslaget til statsbudsjett som i dag ble lagt frem.
Drivkraft Norge har fire hovedbudskaper til den nye regjeringen.
Drivkraft Norge besvart flere høringer i desember, blant annet innspill til stortingshøring om energi, veikart for hydrogen og ekspertutvalgets bompengerapport.